27.3.12

Latihan Drama - Tiang Cengal Dinding Sayung

Baca petikan drama di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

SANI : (Terasa dengan sindiran SABARIAH tetapi tetap bersabar) Kakak, jangan cakap begitu, kak.

SABARIAH : Habis kau hendak suruh buat macam mana? Cium kau? Sujud dekat kaki kau? Jangan hendak perasan, Sani. Jangan hendak tunjuk baik kau itu. Yang hilang itu bapa aku. Bapa aku. Kau tidak ada kena-mengena dalam perkara ini.

SANI : Kak... . Bukan itu maksud Sani, kak....

SABARIAH : Jangan panggil aku kakak kau.

SABRI : Angah! (Cuba meleraikan pertengkaran).

SABARIAH : Kau ingat, Sani! Aku lebih dulu makan garam daripada engkau. Kau jangan hendak memandai­-mandai. Kaubuat urusan engkau sendiri. Jangan campur urusan orang. Sudah mak, mari balik. Emak raung dengan air mata darah pun sudah tidak berguna lagi. Bapa sudah tidak ada. Mayatnya mungkin sudah hilang.

SABRI : (Meluru ke arah SABARIAH) Hiss, apa ini angah? Jangan ditengking herdik Sani itu. Tidak tengok emakkah? Jaga sikit mulut itu.

MAK JAH : Sia-sia saja sekolah tinggi-tinggi. Sombong tidak kena tempat. (Terasa kecewa lalu pergi dari situ. SHAHRUL jadi gelisah melihat gelagat kakaknya).

SABARIAH : Abang pun hendak biarkan emak macam ini? Sampai bila hendak tunggu? Sampai bila? Sampai air laut kering? Ini samalah macam abang hendak seksa emak. Sabariah berani potong jari kalau bapa masih hidup.

JIMAH amat terasa dengan kata-kata SABARIAH. Dia berjalan semakin jauh meniti gigi air membawa diri. SANI tetap mengekori emaknya. WAN yang tadi duduk memerhatikan dari jauh terus bergegas ke arah JIMAH. Dia merasakan dia perlu bersama-sama mentuanya.

(Dipetik daripada drama ‘Tiang Cengal Dinding Sayung’ dalam antologi Dirgahayu Bahasaku)


(i) “Sabariah berani potong jari kalau bapa masih hidup”.
Apakah yang dimaksudkan oleh Sabariah dengan kata-katanya itu? [2 markah]

(ii) Pada pendapat anda, bagaimanakah ibu bapa dapat mewujudkan keluarga yang bahagia?
[4 markah]

(iii) Nyatakan satu pengajaran dalam petikan drama di atas dan dua pengajaran yang lain dalam drama yang tidak terdapat dalam petikan. [3 markah]