13.4.16

Sajak Sejadah Rindu


Rangkap
Maksud
Terkedu aku
di sejadah rindu
mengungkap kalimah syahdu
merekah keinsafan di hati yang beku
mengenang dosaku yang terdahulu

Penyajak termangu/ terdiam sambil bermunajat kepada Allah SWT sewaktu berada di atas sejadah. Dia mengadu kepada yang Maha Esa sambil memuji kehebatan dan kebesaran Yang Maha Agung. Timbul kesedaran pada dirinya atas segala kesilapan dan kesalahan yang pernah dilakukan selama ini. Sebelum ini jiwanya selalu tertutup untuk memikirkan kesalahannya yang lalu.

Berbekal pancaindera anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas kehidupan
dalam keterhadan dan keterbatasan insan
moga terbuka ruang keampunan
sebelum saat aku dinisankan
di masa yang Kautetapkan.

Dengan menggunakan pancaindera yang dikurniakan Tuhan, dia merayu agar Tuhan menunjukkannya jalan kebenaran biarpun akur tentang segala kekurangan dirinya sebagai manusia biasa. Dia berharap agar segala taubatnya diterima sebelum dia meninggal dunia.

Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi bukti
akhirnya
aku sujud menghadap Ilahi
di keheningan yang sepi
lafaz taubat mengiringi
nafas sebak kian mengikuti.

Dia menangis mengenangkan dosanya dan bertaubat dengan ikhlas sambil menyerahkan diri kepada Tuhan. Dia menangis dalam suasana yag sungguh sepi sambil menyatakan keinsafan diri terhadap kesalahan lalu.

Hati ini luluh
jiwa yang kaku tersentuh
ayat-ayat cinta disusun kukuh
di sejadah rindu yang lusuh
kemaafan yang kupohon sungguh
dari Pencipta dalam gemuruh.

Keegoan dan kesombongan diri penyajak hilang. Penyajak memuji keagungan Tuhan di atas sejadah. Dia memohon keampunan dengan sepenuh hati dengan penuh rasa takut hanya kepada Tuhan.

Ungkapan doa pada Yang Esa
izinkan aku menjadi manusia
yang taat sentiasa
pada perintah Maha Kuasa
agar aku tidak lupa
dunia ini hanya bersifat sementara.

Penyajak mengharapkan Tuhan membimbingnya/ menunjukkan jalan kepadanya/ memberikan peluang kepadanya untuk menjadi insan/ hamba yang patuh kepada perintah-Nya sepanjang hayat. Dia juga berharap agar dirinya tidak leka/ lalai/ alpa dengan kehidupan di dunia yang fana/ tidak kekal.