2.5.16

Latihan Cerpen - Cinta Ahmad Mutawakkil


Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

      Usai solat maghrib – ketika Imam Ngah Deraman sedang berdoa, dengan tubuh dipaling ke kanan menghadap Penghulu Ibrahim Sigap, dan kami para makmum pula, sepatah demi sepatah,  mengaminkan setiap baris kalimah – di pintu surau, terdengar suara orang memberi salam. Perlahan dan sangat rengsa bunyinya.
     Sambil berdoa, Imam Ngah Deraman berpaling – disusuli Penghulu Ibrahim Sigap. Melihat saja, mata kedua-duanya tiba-tiba terjegil, dan nampak sangat terperanjat. Dengan telapak tangan yang masih menadah doa, kami segera menoleh.
     Dek pelita ayan yang tergantung pada alang beranda sangat terang cahayanya, maka susuk tubuh dan wajah lelaki yang tersepuk di muka pintu segera kami kenal akan gerangannya.
     Dialah Ahmad Mutawakkil. Wajahnya berkerut-kerut; kedua-dua matanya terpejam. Kemeja putih ala-ala peon British dipenuhi darah, manakala seluar kelabunya dipenuhi kotoran. Malah, calitan lumpur dan sisa-sisa daun kering turut melekat pada muka dan rambutnya. Meskipun doa oleh Imam Ngah Deraman sudah berakhir, kami masih keras membatu dek tenggelam punca.
     Ahmad Mutawakkil dalam keadaan terhuyung-hayang, bangun perlahan-lahan. Sebelah tangannya memaut tiang pintu, manakala sebelah lagi terkulai. Waktu itu, kami sedar – perkara yang ditakuti belakangan ini, benar-benar terjadi. Anak tunggal arwah Wak Sadir yang selama ini disanjung laksana lampu ayan yang menerangi kampung, kini di ambang maut.

                           (Dipetik daripada cerpen ‘Cinta Ahmad Mutawakkil’ dalam antologi Sejadah Rindu)

(i)    Apakah reaksi Imam Ngah Deraman apabila melihat kehadiran lelaki yang memberikan salam di pintu surau? [2 markah]

(ii)    Andaikan situasi cemas dalam petikan di atas berlaku pada hari ini. Pada pendapat anda, apakah tindakan yang patut dilakukan apabila berhadapan dengan situasi tersebut?
Nyatakan tiga tindakan. [3 markah]

(iii)   Jelaskan satu nilai murni dalam petikan cerpen di atas dan satu nilai murni yang terdapat dalam keseluruhan cerpen. [4 markah]