7.5.18

Drama - Bukan Gila

Baca petikan drama di bawah dengan teliti, kemudian jawab soaIan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

BAPA : Pak cik rasa ada yang tak kena dengan dirinya. Semasa dia tinggal di sini dulu, pak cik perhatikan dia sering bercakap loghat Indonesia. Jarang sekali pak cik dengar dia bercakap dalam loghat bahasa kita. Doktor kata dia gila.

IBU : Gila yang dibuat sendiri. Kita tak suruh dia buat macam tu. Dia yang buat, biar dia sendiri yang tanggung. Mak cik tak terdaya lagi hendak melayan kerenah si Azmir tu.

ARIF : Mak cik, pak cik.... Saya rasa Azmir bukan buat-buat gila. Bagi saya dia bukan gila atau buat-buat gila, tapi Azmir sedang menderita suatu penderitaan yang tidak tertanggung.

PELAKON 1 : Kami lihat pada bajunya terdapat tanda nama, W.A.Domski?

IBU : ltu pun satu hal. Memalukan keluarga saja. Orang ramai dah heboh. Azmir masuk orang Putih. Dia tak mahu jadi orang Melayu lagi. Habis, macam manalah orang tak kata dia gila. Mak cik sungguh malu sekarang. Nak jumpa orang pun mak cik dah tak sanggup lagi.

PELAKON 2 : Bersabarlah mak cik. Mungkin ada hikmah di sebalik kejadian ini buat kita semua.

PELAKON 3 : Betul juga kata rakan saya tu. Peristiwa yang berlaku kepada Azmir mungkin berpunca daripada kurangnya perhatian dan kasih sayang.

IBU : Nak buat macam mana lagi, encik. Kami dah beri pelajaran hingga dia masuk ke universiti.

ARIF : Betul mak cik, tetapi.. Masuk ke universiti saja belum menjamin seseorang itu mendapat kasih sayang yang secukupnya.

(IBU dan BAPA berpandangan. Mereka semacam rasa bersalah)

PELAKON 1 : Pak cik, mak cik.. marilah kita sama-sama membantu Azmlr. Dia amat memerlukan perhatian dan kasih sayang. bukan cemuhan dan penghinaan. Dia memerlukan semangat dan perangsang daripada kita semua, bukan kutukan dan hukuman.

PELAKON 2 : Kami lihat, Azmir seperti sedang menderita suatu penderitaan yang tak tertanggung. Kutukan, cemuhan dan hukuman akan hanya menyebabkan sakit yang dialaminya menjadi lebih parah.

ARIF : Kami fikir, eloklah pak cik dan mak cik berjumpa dengan Azmir di hospital dengan segera sebelum terlambat. Dia amat memerlukan klta semua, lebih-lebih lagi pak cik dan mak cik. Kami minta diri dulu.

(Dipetik daripada drama ‘Bukan Gila‘ oleh Sharif Shaary dalam antologi Sejadah Rindu.)

(i) Bagaimanakah tanggapan keluarga Azmir terhadap Azmir semasa kunjungan Arif dan rakan-rakan ke rumahnya? [2 markah]

(ii) Sahsiah anak-anak merupakan cerminan didikan ibu bapa.
 Berikan pendapat anda tentang peranan ibu bapa dalam membentuk sahsiah anak-anak. [3 markah]

(iii) Jelaskan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan drama di atas dan satu pengajaran lain daripada keseluruhan drama tersebut yang tidak terdapat dalam petikan. [4 markah]