21.7.12

Latihan Cerpen - Pahlawan Buntung

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan rnenggunakan ayat anda sendiri.

    “Pindah!”

   Sepatah ucapan itu tersembur daripada mulutnya. Dia jugalah dinihari tadi yang melaungkan nama ayahku. Pak Husain!

   Ayahku masih termangu-mangu juga.

    “Pindah sekarang juga, waktu belum cerah!” Pak Husain membongkok ke arah ayahku. “Semua orang kampung sudah berada di sana,” tambah Pak Husain sambil mengarah ke sebelah hulu, di pangkalan.

   Seperti tidak mempunyai kekuatan apa-apa, kami mengekor di belakang Pak Husain. Dia tidak bersenjata apa-apa. Berkain pelekat, berbaju gelap, tidak berkasut. Pak Husain meninggalkan kami di suatu selekoh batas dan pokok-pokok pandan yang lebat. Barangkali mengatur orang lain pula. Barangkali. Ketika kami tiba di pangkalan, perahu sudah berasak-asak dengan orang. Ketika kami melangkah naik perahu, sebuah ledakan betul-betul jatuh di hadapan kami. Kudengar suara pekikan berhampiran. Ya Tuhan! Rumah Mak Esah terbakar. Berkecai. Korban pertama Kampung Pak Amat. Mak Esah dua beranak telah hilang bersama­-sama rumahnya.

   Ketika itu juga kudengar laungan dari darat, arah laut. Kulihat beberapa orang sedang mengusung sesuatu. Dalam permulaan matahari terbit ini, sesuatu berbalam-balam oleh bayang-bayang atau lindungan pokok kelapa yang banyak. Terdengar suara tangisan dan raungan. Kami semua bangun sambil menajamkan pandangan dan pendengaran. Lembaga-lembaga itu kian hampir. Menapak terus ke arah kami. Kelihatan Pak Ngah mendahului usungan itu. Kami masing-masing hanya menyebut nama Allah, mengucap dan beristighfar. Jarah, anak Pak Ngah ditembusi peluru sesat di atas bahunya ke belakang. Jarah belum mati. Tetapi dia menyumbatkan air matanya dalam tiap-tiap mata kami. Dia terlantar tanpa sedarkan dirinya.

(Dipetik daripada ‘Pahlawan Buntung’ oleh S. Othman Kelantan dalam antologi Dirgahayu Bahasaku)

(i) Perihalkan keadaan Jarah. [3 markah]

(ii) Pada pendapat anda, bagaimanakah peperangan antara negara dapat dielakkan daripada tercetus?
[3 markah]

(iii) Nyatakan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan di atas dan dua pengajaran yang lain dalam keseluruhan cerpen. [3 markah]