29.10.18

Latihan cerpen - Jaket Kulit Kijang dari Istanbul

Soalan 2(b) – Petikan Prosa Moden
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Kedua-dua belah tanganku menggigil di dalam poket jaket kain. Kedua-dua belah kakiku yang bersarung stoking bulu kambing di dalam kasut kulit, turut terasa dingin.

     Aku tidak dapat membayangkan jika aku menjadi wanita tua yang menjual makanan burung di situ. Pakaiannya hanya kain kapas nipis. Tudungnya ditarik menutupi sebahagian mukanya yang merah kesejukan. Kakinya berstoking lusuh. Kasutnya, aku tidak pasti sama ada aku sedang melihat warna stoking kehijauan di hujung kasutnya yang koyak, atau warna kasutnya.

     Aku membeli tiga piring makanan burung dan memberinya LT5 walaupun harga satu piring cuma LT1. Wanita tua itu menyusun sepuluh jari sebelum mengarahkan jarinya ke dada sebagai tanda terima kasih. Aku menaburkan bijirin. Beratus-ratus burung merpati berterbangan turun dari kubu tinggalan kerajaan Uthmaniah. Nasib burung itu jauh lebih baik daripada nasib wanita tua itu, dapat makanan percuma dan gambarnya diabadikan dalam kamera sedangkan wanita tua itu seakan-akan figura hidup yang tidak disedari kewujudannya.

     Seorang remaja kurus datang menghampiriku. Di tangannya terdapat sebuah beg plastik hitam yang besar. Matanya melingas ke kanan kiri. Dia bercakap separuh berbisik.

     “Black market, black market. Good price.” Aku teringat akan pesanan Encik Yuksel tentang bahaya membeli barang di tepi jalan. Aku menggelengkan kepala tanda tidak berminat. Remaja itu menghampiri Kak Chah dan Shahmeem. “Perfume. Wallet. Jacket. Please!”

                                                                                       
(i) Gambarkan keadaan wanita tua seperti yang dinyatakan dalam petikan tersebut. [2 markah]

(ii) Pada pendapat anda, bagaimanakah bebanan kehidupan warga emas yang miskin dapat dikurangkan? [3 markah]                       

(iii) Huraikan satu nilai murni yang terdapat dalam petikan tersebut dan satu nilai murni lain daripada keseluruhan cerpen. [4 markah]


Contoh jawapan:

(i)   Wanita tua itu hanya memakai pakaian yang diperbuat daripada kain kapas nipis. Selain itu,
tudungnya ditarik menutupi sebahagian mukanya yang merah kesejukan. Di samping itu, dia juga
memakai kasut yang koyak di bahagian hujungnya. Wanita itu juga memakai stoking yang sudah lusuh.

(ii)   Pada pendapat saya, bebanan kehidupan warga emas yang miskin dapat dikurangkan dengan
menyediakan rumah mampu milik kepada mereka. Selain itu, mereka boleh ditawarkan pekerjaan
yang sesuai dengan keupayaan mereka. Di samping itu, pihak hospital dan klinik patut memberikan rawatan perubatan dengan mengenakan caj yang minimum kepada golongan tersebut.

(iii)    Satu nilai murni dalam petikan cerpen tersebut ialah belas kasihan. Buktinya, penulis kasihan akan wanita tua yang menjual makanan burung dengan membeli tiga piring makanan burung dan memberikan LT5 kepadanya walaupun harga satu piring cuma LT1.

Satu nilai murni dalam keseluruhan cerpen pula ialah hemah tinggi. Buktinya, pekedai Turki menunjukkan sikap berhemah tinggi dengan memberikan layanan yang mesra dan minuman percuma kepada pelanggannya.